W jaki sposób zachęcić uczniów do zapoznania się z kulturą, geografią i życiem codziennym innego kraju? Myślę, że konkurs jest atrakcyjną i motywującą odpowiedzią.
THE IRISH SCHOOL COMPETITION. Na kilku kolejnych lekcjach zaprezentowałam kraj, jego kulturę, geografię, nieco historii. Eliminacje klasowe pozwoliły wyłonić najlepszych znawców Zielonej Wyspy w poszczególnych klasach. Finał odbył się na zasadzie turnieju, w którym rywalizowały między sobą czteroosobowe drużyny reprezentujące klasy.Odbyło się to na forum szkoły przy dużym aplauzie publiczności. A oto pytania finałowe.
1.Każda grupa otrzymuje zdjęcie z Irlandii. Przyjrzyjcie się uważnie i odpowiedzcie co to jest , gdzie dokładnie się znajduje i kilka słów na temat tego miejsca. kl. IV Cliffs of Moher kl. V Skelling Michael kl. VI Giant’s Causeway
2.Najważniejsze miasta Irlandii. Zaznaczacie je na otrzymanych mapkach. kl.IV 4 miasta kl. V 5 miast kl. VI 6 miast / przedstawiciele poszczególnych grup wymieniają miast i przekazują jednocześnie mapki prowadzącym – jury ocenia poprawność/
3.Niektóre z miast leżą w Northern Ireland. Co oznacza ta nazwa , jakie miasto jest tam najważniejsze i do jakiego państwa należy? / grupy zapisują krótkie odpowiedzi na kartkach, następnie je odczytują i przekazują prowadzącym/ 4.Zaproponujcie trasę wycieczki do Irlandii. Miejsce startu – Dublin kl.IV i V , miejsce startu dla klasy VI - Londyn / w jaki sposób możemy dostać się stamtąd do Irlandii?/. / grupy zastanawiają się nad tym przez parę minut, a następnie prezentują trasę na dużej mapie omawiając jednocześnie miejsca warte obejrzenia/. 5.Rozejrzyjcie się uważnie dookoła . Czy tutaj w naszej galerii możecie wskazać kolory jakie występują na fladze irlandzkiej? / każda drużyna podaje po jednym przykładzie , dobrze byłoby gdyby przykłady się nie powtarzały/. 6.Teraz czas na odrobinę historii. kl. IV Kim był Święty Patryk, w jaki sposób wpisał się w historię Irlandii i jaki symbol jest z nim związany? kl. V Kto to był Brendan, w jaki sposób wpisał się w historię Irlandii? kl. VI Anglicy w Irlandii – dlaczego tam przybyli i jak to się skończyło?
7.Mówi się często, że Irlandia wniosła wiele spośród swoich tradycji do kultury europejskiej i światowej. Powiedzcie kilka słów na temat: kl. IV Irish coffee – kawa po irlandzku kl. V darts – rzutki kl. VI – B and B – Bed and Breakfast. 8.Gaelic language to język irlandzki. W Irlandii niewielu ludzi potrafi mówić tym językiem ze względu na historię. W przeszłości Anglicy , którzy panowali tu przez prawie 800 lat nie pozwalali używać tego języka. A czy wy poradzilibyście sobie z następującymi zwrotami: kl. IV SLAN co to znaczy? kl.V CONAS TA TU? kl.VI DIA DHUIT?
9.Wracamy do irlandzkich tradycji wniesionych do kultury światowej. jedną z nich jest Dzień Św. Patryka- co to za święto, dlaczego i gdzie oraz w jaki sposób się je obchodzi? kl. IV. kl. V – HURLING – co to takiego i na czym polega? kl. VI – GAELIC FOOTBALL- czy to jest to samo co normalna piłka nożna?
10.Unia Europejska to organizacja zrzeszająca niektóre państwa europejskie. kl. IV Jaka waluta / pieniądze/ obowiązuje w Unii Europejskiej? kl. V Czy Irlandia jest krajem członkowskim czy kandydującym do Unii Europejskiej? A jakim krajem jest Polska? kl. VI Jaki jest obecny kurs Euro? 11.Otrzymacie monety – obejrzyjcie je uważnie, a następnie opiszcie co na nich się znajduje i z jakich krajów pochodzą? kl. IV euro i funty irlandzkie kl. V euro i funty brytyjskie kl. VI euro i franki francuskie.
To było już ostatnie pytanie konkursowe. Wszystkie drużyny walczyły bardzo dzielnie. Spójrzmy na tabelę wyników. Nie muszę dodawać, że na finalistów czekały nagrody. Taka forma zdobywania wiedzy przyniosła dzieciom, jak i przygotowującemu nauczycielowi wiele radości i satysfakcji. Opracowała i przygotowała Bogumiła Drewek. . |